Zes tips voor een geordende administratie van ondernemers

Op het moment dat je je administratie op orde hebt en regelmatig bij houdt, heb je een beter inzicht in je bedrijf. Je weet precies wat er in en uit gaat. Zo weet je wat en wanneer je kunt investeren. De beste manieren om dit te doen heb ik in 6 tips voor je op een rij gezet.

Tip 1: Zoek je administratie uit

Wanneer post binnenkomt zorg ervoor dat deze meteen uitgezocht wordt en op de goede plaats terecht komt. Laat geen post liggen. Voordat je het weet raakt het zoek en in sommige gevallen kan dit vervelende consequenties hebben, zoals incassokosten.

Tip 2: Houd rekening met de belastingdienst

Zoek uit hoe de belastingdienst bepaalde zaken regelt en wat je moet doen om in aanmerking te komen voor bepaalde regelingen. Houdt bijvoorbeeld een urenregistratie bij als je aanspraak wil maken op de zelfstandige aftrek. Zonder deze registratie kan de belastingdienst deze regeling afwijzen en kan je dus veel geld schelen. Nog zo’n voorbeeld is een rittenregistratie. Rijd je minder dan 500 km per jaar privé met je zakenauto dan kan je dit een bijtelling schelen.

Tip 3: Maak een map met tabbladen

Maak een map met tabbladen. Dit kan zowel een fysieke map zijn als digitaal. Zorg dat je alles netjes per onderdeel bewaard. Je zou een tabblad debiteuren kunnen maken en op het moment als de klant betaald heeft bij de betaling te voegen, dan weet je precies wie er wel en wie niet betaald heeft. Zo houd je overzicht. Andere voorbeelden van tabbladen zijn, crediteuren, bankafschriften courantrekening, bankafschriften spaarrekening en kas.
Probeer de financiële administratie apart te houden van andere zakelijke administratie.

Tip 4: Houd privé en zakelijk uit elkaar

Het is heel belangrijk om privé en zakelijk administratie uit elkaar te houden. Open voor je onderneming een aparte rekening zodat je niet de dagelijkse boodschappen in je boekhouding hoeft te verwerken. Je hebt er veel meer werk aan als je de privézaken moet boeken. Je overzicht is dan ook meteen minder.

Tip 5: Gebruik een goed programma

Gebruik een programma die bij je past. Heb je veel administratie en wil je uitgebreid weten waar je aan toe bent gebruik dan een uitgebreider programma. Heb je weinig administratie kun je makkelijk een simpel programma gebruiken. Vaak hebben boekhoudprogramma’s een demoversie. Probeer er eens een aantal uit om te kijken welke je het prettigst vindt om mee te werken. Het kan ook zijn dat je boekhouder een samenwerking heeft met een programma.

Tip 6: Houd het regelmatig bij

Door je administratie regelmatig bij te houden heb je veel beter inzicht in je onderneming en zal je minder vaak verrast worden. De meeste ondernemers moeten de omzetbelastingaangifte per kwartaal doen. Het is dan fijn dat je niet ineens heel veel moet doen in een korte tijd.

Een goede administratie zorgt voor inzicht en voorkomt verrassingen. Vind je 1 van de tips goed, probeer er dan eens een uit. Graag hoor ik van je welke tip voor jou heeft gewerkt.